O jodze

Nie ma już chyba osoby, która nie słyszałaby o jodze. I bardzo dobrze! Joga zatacza coraz szersze kręgi, dociera do większej ilości osób pomagając im na różne sposoby. Wiele osób kojarzy jogę z ćwiczeniami fizycznymi i chociaż zazwyczaj właśnie od tego się zaczyna, to joga ma do zaoferowania znacznie, znacznie więcej.

Joga to system filozoficzny stworzony kilka tysięcy lat temu w Indiach, a za jego twórcę uważa się Patańdźalego. Samo słowo joga z w sanskrycie oznacza ‘jedność, zjednoczenie’ i chodzi tu o zjednoczenie ciała, umysłu i ducha. Joga proponuje nam wiele różnorodnych ćwiczeń aby to osiągnąć: medytację, pranajamę (ćwiczenia oddechowe), asany (ćwiczenia fizyczne) a także praktyki etyczne (tzw. jamy i mijamy czyli zestawy zasad obejmujące nasze zachowanie względem siebie oraz innych osób). Nauczyciele jogi w Indiach, już kilkadziesiąt lat temu przewidzieli, że społeczeństwa na Zachodzie, czyli mieszkańcy Ameryki oraz Europy, będą bardzo potrzebowali narzędzi jakie oferuje joga i nie pomylili się. Już na początku XX wieku joga najpierw trafiła do USA a potem do Europy i zaczęła się pięknie rozwijać. Powstały główne style jogi, które dzisiaj spotykamy na całym świecie w szkołach jogi i klubach fitness, w tym joga Iyengara, ashtanga, sivananda, vinyasa krama czy kundalini. W miarę popularyzacji jogi powstawały coraz to nowe odmiany, które do tradycyjnych technik dodają nowoczesne lub nietypowe narzędzia pracy z ciałem, są to np. bikram joga (inaczej hot joga), acrojoga, aerial joga, joga śmiechu, power joga i wiele innych.

To co jest wspólne dla głównych nurtów jogi (a przynajmniej powinno być 😉 ), to ćwiczenia oddechowe, dążenie do wyciszenia umysłu, zrównoważone ćwiczenia fizyczne nastawione na rozciąganie  i wzmacnianie ciała oraz akceptacja siebie, swojego ciała oraz sytuacji, w tym również kondycji ciała, w jakiej jesteśmy.

Dzisiaj większość z nas jest zabiegana i zestresowana znacznie bardziej niż kiedyś, co odbija się na naszym ciele powodując rozmaite choroby zarówno na poziomie ciała jak i umysłu, w tym nowotwory i depresję.  Do tego nasze ciała otrzymują zdecydowanie mniej ruchu niż powinny, przez co obserwujemy zwyrodnienia kręgosłupa i stawów u coraz młodszych osób. Na szczęście joga przychodzi nam z pomocą, oferując system, który zadba nie tylko o nasze ciała ale także o umysł. Podczas zajęć wykonuje się ćwiczenia fizyczne o różnym stopniu trudności, dostosowanym do grupy, choć najczęściej są to pozycje dostępne dla większości osób. Ponadto uczymy się prawidłowo oddychać i stosujemy różne techniki oddechowe. Zajęcia zawsze są zwieńczone relaksacją na leżąco, dzięki czemu wychodzimy z zajęć z rozruszanym ciałem i spokojnym umysłem.

Na zajęciach jogi najważniejsze jest słuchanie siebie, swojego ciała oraz sygnałów jakie nam wysyła. Chociaż dla nas, ludzi żyjących w pędzącym społeczeństwie, które stawia ciągle ogromne wymagania i ocenia na każdym kroku, bardzo trudno przychodzi łagodność i samoakceptacja, to jest właśnie klucz i punkt wyjścia do transformującej praktyki jogi. Takie podejście – bez oceniania, rywalizacji, stawiania sobie nierealnych celów i przekraczania granic, a za to łagodne i życzliwe, jest bardzo korzystne, zarówno dla naszego ciała jak i samopoczucia.

Poświęcając czas na ćwiczenia jogi, dajesz równocześnie czas tylko dla siebie. Dbasz o swoje ciało, dobre samopoczucie, zdrowie i poczucie szczęścia. Pamiętaj też, że jeśli chcesz dawać siebie innym (w rodzinie, w pracy lub działalności społecznej) musisz najpierw zadbać o swoją pełnię 😉

Tutaj znajdziesz pokrótce opisane poszczególne rodzaje jogi, z których prowadzę zajęcia:

Sprawdź jeszcze moje wpisy na blogu o korzyściach płynących z jogi:

  1. Dlaczego joga jest lepsza od fitnessu, rehabilitacji i coachingu razem wziętych?
  2. Różnorodność jogi – dla każdego coś dobrego
  3. Mam dla Ciebie cudowną pigułkę na stres