Joga nidra

Joga nidra

Joga nidra jest techniką relaksacyjną i medytacyjną, która tak naprawdę ma niewiele wspólnego jogą jaką zna i kojarzy większość z nas. W czasie praktyki jogi nidry nie wykonujemy żadnych asan (pozycji jogi) a jedynie leżymy wygodnie na macie i podążamy za głosem osoby prowadzącej, kierując naszą uwagą. Technika ta nazywana jest też jogicznym snem lub drzemką, gdyż sen i różne stany świadomości z nim związane, są jej podstawą (z sanskrytu słowo ‘nidra’ oznacza sen). W czasie jogi nidry wchodzimy w stan snu, ale zachowujemy świadomość, pozostając na wpół rozbudzonym w stanie głębokiego odprężenia. Naszą uwagę kierujemy z zewnątrz – z naszego bardzo zajętego, pełnego bodźców, szybkiego życia, do wnętrza siebie – swojego ciała, umysłu i podświadomości, do ciszy. Słuchając instrukcji osoby prowadzącej zagłębiamy się w siebie i głęboko odpoczywamy. Uważa się, że czterdzieści pięć minut jogi nidry odpowiada aż trzem godzinom snu.

Korzenie jogi nidry sięgają starożytnej jogi tantrycznej, która jest częścią indyjskich nauk duchowych, ale na potrzeby ludzi zachodu została zaadaptowana przez Swamiego Satyanandę. W praktyce tej wykorzystywana jest technika tantryczna nysaa, polegająca na przenoszeniu uwagi z jednego obszaru ciała do drugiego oraz świadome prowadzenie oddechu. Czasem wykorzystuje się też wizualizacje i afirmacje, a nawet aromaterapię z naturalnymi olejkami eterycznymi.

Przed praktyką często ustanawia się intencję, ogniskującą naszą świadomość i podświadomość. Następnie zaczynamy świadomie odczuwać swoje ciało i je relaksować. Sprzyjają temu stosowane podczas jogi nidry określone techniki oddechowe i przenoszenie uwagi pomiędzy punktami ciała. Wówczas w naszym mózgu zamiast fal beta, charakterystycznych dla stanu czuwania i aktywności, pojawiają się wolniejsze fale alfa, sprzyjające jego regeneracji; następuje też uwolnienie hormonu serotoniny, wpływającego pozytywnie na nasz nastrój (osoby z depresją cierpią na niedobór tego hormonu). Z fal alfa przechodzimy do stanu głębokich alfa i theta, czyli w stan snu, REM, w którym pojawia się od 4 do 8 myśli na sekundę, zachodzi tzw. superlearning, dochodzi do zintegrowania i uwolnienia emocji oraz zmian struktury mózgu. Czasami pojawiają się wtedy przypadkowe myśli, obrazy, kolory, wizje lub głosy. Podobno dzieci i artyści doświadczają naturalnie tego stanu częściej niż inne osoby. Następnie mózg wchodzi w stan delta, w którym średnio występuje od 1 do 3,9 myśli na sekundę, narządy wewnętrzne się regenerują, a hormony stresu są usuwane z organizmu. Niestety w naszej kulturze bardzo niewielu ludzi osiąga regularnie ten stan, w związku z czym nasze organizmy nie wyciszają się tak jak powinny i nie mają szansy się odnowić. W dalszej kolejności w czasie jogi nidry możemy wejść w jeszcze głębsze fale mózgowe, do których nie mamy dostępu w czasie zwykłego snu – poniżej delta. Jest to stan pozbawiony jakichkolwiek myśli. Nie każdy kto praktykuje jogę nidrę dociera do tego stanu, ale im częściej praktykujemy tym większą mamy szansę na to. Następnie osoba prowadząca swoim głosem prowadzi nas z powrotem do stanu czuwania i łagodnie wybudza.

Korzyściami z praktyki jogi nidry są:

  • Głęboki odpoczynek na poziomie fizycznym i psychicznym,
  • Zmniejszenie lęku, depresji, poprawa ogólnego samopoczucia,
  • Pozytywny wpływ na zaburzenia miesiączkowania,
  • Zmniejszenie poziomu odczuwanego bólu,
  • Obniżenie ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu i uregulowanie poziomu cukru we krwi,
  • Poprawa funkcjonowania układu hormonalnego i nerwowego,
  • Usprawnienie regeneracji i naprawy komórek,
  • Polepszenie jakości snu i nastroju,
  • Zwiększenie poziomu energii, koncentracji i motywacji do pracy,
  • Zwiększenie akceptacji siebie i życzliwości wobec siebie i innych.

Brzmi zachęcająco? Korzyści te są udowodnione naukowo, a jedyne co musimy zrobić aby pozwolić im zaistnieć to dać sobie czas i przestrzeń na praktykę jogi nidry, ułożyć się pod kocem, zamknąć oczy i podążać za prowadzącym nas głosem (na żywo na zajęciach lub z nagrania). Głęboki relaks gwarantowany! Natomiast regularna praktyka pozwala nam dodatkowo skontaktować się ze sobą – swoim głosem, swoimi potrzebami i pragnieniami oraz intuicją. Polecam z serca 🙂 A tutaj przeczytasz moją osobistą historię z jogą nidrą i programem Odważ się odpocząć.