Joga w ciąży

Joga w ciąży

Ciąża to szczególny czas – nie tylko jeśli chodzi o zmiany jakie zachodzą w ciele kobiety, ale również o psychikę. Burza hormonów wpływa na samopoczucie oraz odbiór tego, co dzieje się wokół. Do tego często dochodzi niepokój – o dziecko, o zdrowie, o poród i to jak będzie później (szczególnie jeśli to pierwsze dziecko). Cała masa mitów, przesądów i „złotych rad” wprowadza dodatkowe zamieszanie i stres. Do tego fizycznie przyszła mama często nie czuje się najlepiej, jest coraz większa, co niesie ze sobą pewne ograniczenia, a jeśli dodamy do tego zmiany w termoregulacji i obrzęk nóg, to możemy sobie wyobrazić, że kobieta bardzo chce poczuć choć odrobinę ulgi. Na szczęście jest joga 😉

Badania naukowe dowodzą, że w czasie ciąży jest wręcz idealną forma aktywności.

Jakie korzyści niesie ze sobą praktyka jogi w czasie ciąży?

– poprawia kondycję kobiety – a ta z pewnością przyda się kiedy maluch przyjdzie już na świat 😉

– usprawnia oddychanie – ćwiczenia oddechowe i synchronizacja ruchu z oddechem zwiększają wydolność płuc kobiety i przydają się podczas porodu

– zmniejsza ciążowo-zależne bóle pleców i miednicy

– zwiększa odporność kobiety – poprzez dotlenienie organizmu i zdrową dawkę ruchu

– zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu

– zmniejsza możliwość wystąpienia powikłań u dziecka, np. hipotrofii płodu

– usprawnia krążenie krwi i pomaga regulować nadciśnienie tętnicze

– zmniejsza stres i niepokój związany z ciążą i porodem

– lepszy sen u kobiet ćwiczących jogę

– kobiety ćwiczące jogę lepiej znoszą poród i szybciej wracają do sił po porodzie

– stwierdzono, że masa urodzeniowa dzieci urodzonych przez kobiety ćwiczące jogę wynosi ponad 2500 g.

Na zajęciach, które Wam proponuję będziemy wykonywać łagodne asany dostosowane do potrzeb ćwiczących, wśród których znajdą się m.in. ćwiczenia ogólnorozwojowe, poprawiające utrzymanie prawidłowej sylwetki, wzmacniające i rozluźniające kręgosłup – szczególnie jego dolny odcinek, rozluźniające biodra i przeciwdziałające obrzękom nóg. Ponadto będziemy pracować z mięśniami głębokimi – dna miednicy, tzw. mula bandhą, która ma kluczowe znaczenie dla kobiet w ciąży, gdyż zapobiega powikłaniom w trakcie ciąży, pomaga podczas porodu, a w połogu przyspiesza rekonwalescencję młodej mamy. Poznamy różne techniki oddechowe, czyli pranajamy, także te schładzające. Oprócz tego wprowadzimy nieco medytacji, aby uspokoić umysł i jeszcze bardziej się zrelaksować. Będziemy rozmawiać o tym jak joga może pomóc przygotować się do porodu i jak ćwiczyć w okresie połogu i karmienia piersią. Poza tym we wspólnym kręgu kobiet będzie można podzielić się tym, co leży nam sercu oraz doświadczeniem, aby wzajemnie się wspierać 🙂

W zajęciach mogą wziąć udział wszystkie kobiety w ciąży na każdym jej etapie, pod warunkiem, że lekarz wyrazi zgodę na tą formę ruchu i nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych. Przed przystąpieniem do zajęć każda kobieta podpisuje oświadczenie o braku przeciwwskazań do ćwiczeń jogi.

Opinie uczestniczek poprzednich edycji:

“Zajęcia oceniam na 5 z plusem. Były dla mnie super relaksujące i wpływały bardzo dobrze na moją duszę i ciało. Jedyne co bym zmieniła to ilość spotkań w danym cyklu- uważam, że było ich za mało. Z chęcią brałabym w nich udział przez całą ciążę. Zdecydowanie polecam te zajęcia kobietom w ciąży, również informowałam moją p.ginekolog o ich dobroczynnym działaniu a ona mówiła to innym pacjentkom. Pozdrawiam. Ola :)”

 

“Uczestniczyłam w pierwszej edycji zajęć jogi dla kobiet w ciąży. Serdecznie polecam. Zajęcia profesjonalnie przygotowane i prowadzone. Świetne ćwiczenia nawet dla osób, które wcześniej jogi nie ćwiczyły. Ja uczestniczyłam w zajęciach będąc w ostatnim trymestrze ciąży ale ćwiczenia są dostosowane dla całego okresu ciąży. Bardzo się ciszę, że poznałam Justynę. To uśmiechnięta i pełna optymizmu osoba.Miło i pożytecznie spędzony czas. Z pewnością wzięłabym udział w kolejnej edycji zajęć ale będę już po porodzie. Justyna”

 

“Podobało mi się miejsce, czas spotkań jak i oczywiście same spotkania, a najbardziej relaksacja, która jest mi tak bardzo potrzebna, skupienie na oddechu i moje ukochane: ,,Wdycham boskie życie i światło i promieniuje tym samym”. W tym zdaniu jest piękno. Medytowałam z tym zdaniem na ustach patrząc w słońce, magia. Jak o tym sobie przypomnę w te zimowe szare dni, to od razu mi lepiej…W kursie podobało mi się wyjaśnianie na bieżąco o co chodzi w danym ruchu, sekwencji, oddechu… wcześniej chodziłam na jogę i nie wiedziałam o co w niej dokładnie chodzi, a może musiałam dojrzeć do jogi? Kurs zmotywował do samodzielnej praktyki w domu. Ćwiczę raz w tygodniu lub częściej. Teraz mam silne bóle w pośladku promieniujące do nogi i muszę się ruszać choć troszkę i joga mi pomaga w bólu. Bardzo mi się podobało i mam ochotę pojawić się na kolejnych spotkaniach, ale jest mi coraz ciężej ze względu na różne dolegliwości.  Kasia”

 

„Cześć Justyna,
Chciałam Ci jeszcze raz serdecznie podziękować za organizację świetnych zajęć. Bardzo dużo mi dały, nie tylko pod względem fizycznym ale też dobrze się z Wami czułam, a niektóre momenty (medytacje miłości między innymi) zostaną ze mną na zawsze ;).
Ja cieszę się obecnością córki, poród był trudny, ale bardzo szybki 😉 No i urodził nam się zdrowy szkrab co najważniejsze 😉
Pozdrawiam Cię serdecznie i mam nadzieję, że jeszcze się spotkamy. Basia”

 

Brałam udział w Pani kursie jogi dla kobiet w ciąży, który ze względu na okoliczności odbył się on-line i w związku z tym nie miałyśmy okazji nawet się poznać. Mimo, że jestem już 2 miesiące po porodzie chciałabym podziękować i dać znać, że zajęcia bardzo mi pomogły.
Udało mi się urodzić naturalnie i mimo niesprzyjających warunków (trafiłam do szpitala w środku nocy, bez partnera (wpuścili Go dopiero na sama końcówkę), a personel w 95% nie był za bardzo przyjazny lub w ogóle go nie było) samo doświadczenie nie było takie straszne.
Chyba największą rolę odegrało to, że czułam się świadoma swojego ciała, miałam narzędzia w postaci technik oddechowych, które pozwoliły mi radzić sobie z bólem, więc nie spanikowałam będąc przez 6h zostawiona sama sobie oraz potrafiłam poddać się ruchom, których potrzebowało moje ciało.
Jeśli chodzi o sam kurs – podobało mi się tempo, mimo że będąc na końcówce w 9 miesiącu nie zawsze mogłam dotrzymać kroku 😉 Zajęcia 2 razy w tyg były w sam raz, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że byłam już w końcówce ciąży. Doceniam doskonale przygotowanie merytoryczne oraz maile z materiałami.
Najbardziej podobały mi się zajęcia z jin yogą oraz relaksacje prowadzone Pani głosem.
Dodam jeszcze kilka slow o połogu – pierwsze 2 tyg były dla mnie baaaardzo trudne – przede wszystkim doświadczenie fizycznego bólu (miałam problem z karmieniem i uszkodzony sutek) oraz huśtawkę hormonalną. W tym bardzo ciężkim momencie rownież wspomagałam się joga, na leżąc oddychałam, szczególnie w nocy pomagało zasnąć oraz już ciut później trochę ćwiczyłam wchodząc w ulubione i ‚łatwe’ pozycje – dziecka, krowa, kot.
Podsumowując – poleciłabym Pani zajęcia każdej koleżance. Myślę że, to czego się nauczyłam pomogło mi przebrnąć przez te najcięższe chwile.
Jeszcze raz serdecznie dziękuję i pozdrawiam!
Justyna Cz.

PS. Poród pierwszy, Maluch dostał 10 w skali Apgar i rozwija się super – wszystko dobrze. Chyba warto dodać, ze wcześniej nie miałam okazji być na żadnych stacjonarnych zajęciach jogi, więc ćwicząc tylko za pomocą platformy on-line było eksperymentem. Mimo wszystko naprawdę pomogło  😉

Kiedy?

W związku z pandemią, sytuacja jest ciągle niestabilna i uniemożliwia długofalowe planowanie, szczególnie w pracy z kobietami w ciąży. Dlatego dopóki sytuacja się nie uspokoi zajęcia jogi dla kobiet w ciąży zostają zawieszone. O wznowieniu ich będę informować na stronie i Facebooku.

Gdzie?

Miejsce Wspierania Rodzicielstwa, ul. Sikorskiego 23, sala 118 (budynek TWP, wejście narożne od strony ul. Synów Pułku – pod telebimem, I piętro)

 

Cena:

Karnet na 1 miesiąc kalendarzowy – 250 zł

Karnet na 2 miesiące kalendarzowe – 450 zł

Do grupy można dołączyć zawsze na początku danego miesiąca. Wówczas nowa kobieta otrzyma wskazówki i zasady ćwiczenia jogi w ciąży.

Nie przewiduję możliwości przychodzenia na pojedyncze zajęcia, ze względu na konieczność każdorazowego wprowadzania nowych osób i poczucie bezpieczeństwa innych kobiet w grupie.

 

Zapisy i pytania:

Justyna Cilulko-Dołęga

e-mail: justyna@cilulko-dolega.pl

tel. : 500534416

Potwierdzeniem rezerwacji miejsca na zajęciach jest wpłata całości kwoty na konto podane poniżej. W tytule proszę wpisać „Zaliczka za zajęcia jogi dla kobiet w ciąży”, podać imię i nazwisko kobiety, która będzie uczestniczyć w zajęciach oraz miesiące za które wnoszona jest opłata.

Millennium Bank

numer: 49 1160 2202 0000 0003 8860 6560

Uwaga – ograniczona liczba miejsc.

Więcej o mnie przeczytasz tutaj

Zapraszam serdecznie! 🙂